Pages

Followers

Tuesday 22 June 2010

Basikal

berbasikal di sini leh dianggap perkara biasa..orang pi sekolah nek basikal, orang p kerja pun dorang nek basikal..senang cakap kebanyakan orang Jepun kat sini selalu la nek basikal..kat Malaysia payah kot nak jumpa kat tengah-tengah Kuala Lumpur tu tiba-tiba ada orang naik basikal..kalu ada pun sikit sangat kot..bukan nak kutuk cuma aku rasa budaya ni tak sesuai praktik kat Malaysia la coz cuaca kat Malaysia tak sama dengan kat sini..

cuaca kat sini ok kot kalu nak berbasikal..tapi masa natsu (summer) pun ramai je aku tengok orang yang nek basikal ni..tak panas ke??tolong jawab..hehe..sori la aku pasal berbasikal ni kurang tau sikit coz kat sini aku pi sekolah (orang sini panggil uni sekolah) naik skuter je..hehe..kalau nak pi tempat jauh-jauh naik kereta kawan aku..mula-mula skali aku datang Jepun ni aku kagum pasal ni la..kat tengah-tengah Tokyo tu ramai je yang naik basikal..tak pernah lagi jumpa kat Malaysia camni..

kat Malaysia sekarang ni, budak kecik pun dah tak pandang basikal dah aku rasa..semua pakat nak ada motor sendiri..memang berbeza giler ar kat sini..kat sini orang yang berkenderaan semua takut kat pejalan kaki dan orang yang berbasikal..katakan kalau accident kereta langgar orang naik basikal, camna pun mesti orang yang naik kereta tu la yang salah..so kalau dah salah tu mau siap kena bayar duit banyak..kalau kat Malaysia aku rasa dah jadi kes langgar lari kot..haha..so, aku yang nek motor ni pun cuak jugak ar sebenarnya..takut jadi apa-apa ke..orang cakap 'malang tak berbau'..so, kalau berbau tu agak-agaknya bau camna la kan??haha..

cakap pasal motor plak aku naik motor selama ni memang secara haram ar..bukan pasal aku aku curi skuter ke apa ke cuma aku naik skuter aku sekarang ni tanpa lesen..so, kalau kantoi agak teruk ar aku nanti..kena bayar saman mahal gila kot..lesen Jepun aku takda, International License pun aku takda..bukan aku taknak buat lesen cuma keadaan tidak mengizinkan..haha

kat sini kalau nak tukar lesen Malaysia ke lesen Jepun, bagi yang still 'L' kena ada kat Malaysia paling kurang 90 hari atau 3 bulan..eh, sama la..haha..masalahnya sekarang lesen aku still 'L'..malu plak nak gtau aku still 'L'..haha..so, aku tak leh nak tukar la..kalau aku balik Malaysia cuti summer nanti dah cukup la syarat-syarat nak wat lesen..tapi nak tukar lesen bukan senang-senang cam tu je..orang-orang Jepun ni straight gila kot nak bagi lepas dapat lesen..ada senpai aku tu 9 kali ambik test baru lepas kot..takda siapa lagi leh lawan rekod dia tu..haha..tapi ada je yang power wat skali terus lepas..

so, aku kena sabar jap ar..nak nek basikal pi sekolah jauh la plak dari rumah aku..dah la selalu bangun lambat tiap-tiap hari..haha..kalau nek motor leh la pecut kalau bangun lambat..tapi pecut secara berhemah ar..haha..

p/s: sebenarnya nak cerita aku pi jalan-jalan area rumah aku naik basikal hari ni..tapi dah terpesong pasal lesen la apa la..sori-sori..len kali aku cerita len..haha

No comments: